Про webometrics

Ступінь інтеграції будь-якого наукового закладу в «світову павутину» доцільно оцінювати за допомогою рейтингу Webometrics Ranking of World's Universities (Cybermetrics Lab, National Research Council, Spain). Існують і інші відомі рейтинги, на кшталт Academic Ranking of World Universities (Shanghai Jiao Tong University), проте вони не фокусуються на Web-діяльності університетів, беручи до уваги безліч інших факторів. В свою чергу Webometrics укладається за спеціальною методикою, розробленою у відповідності до Берлінських принципів рейтингування вищих навчальних закладів (Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions), визначених ЮНЕСКО, та аналізує не освітню діяльність університету в цілому, а саме представлення ВНЗ в Інтернеті.

Рейтинг Webometrics є найбільшим академічним рейтингом вищих навчальних закладів. З 2004 року кожні шість місяців лабораторія Cybermetrics (Іспанської національної дослідницької Ради, CSIC) публікує рейтинг на основі незалежних, об'єктивних, відкритих даних присутністності в Інтернеті і впливу для забезпечення надійної, багатовимірної, оновлюваної інформації про продуктивність університетів з усього світу. На даний момент рейтинг включає понад 30000 ЗВО світу. Дані збираються протягом перших тижнів січня і липня, і публікуються для громадськості в кінці обох місяців. Мета рейтингу Webometrics - заохочувати академічну присутність в мережі Інтернет, сприяти передачі наукових і культурних надбань університетів спільноті.

Автори рейтингу вважають веб-присутність ключовим фактором для ЗВО. В методології підкреслюється, що рейтинг має на меті мотивувати і ЗВО і вчених до веб-присутності: "якщо місце нижче очікуваної позиції, університетській владі необхідно переглянути свою мережеву, політику відкритого доступу та політику прозорості, сприяючи істотному збільшенню обсягу та якості електронних публікацій".

Складові вебометричного рейтингу навчальних закладів

Індикатор Значення Методологія Джерело Вага
PRESENCE Поширення контенту Розмір (кількість сторінок) основного веб-домену установи. Включає всі субдомени ЗВО. Враховується тільки один домен. Використання інших вважається негативною практикою  Google 5%
VISIBILITY Вплив веб-контенту Кількість зовнішніх мереж (підмереж), що посилаються на веб-сторінки установи  Ahrefs  Majestic 50%
TRANSPARENCY (or OPENNESS) Найбільш цитовані дослідники Кількість цитат від найбільш цитованих 110 авторів (за винятком перших 10 осіб). Додаткова інформація публікується в Рейтингу прозорості  Google Scholar  Profiles 10%
EXCELLENCE (or SCHOLAR) Найбільш цитовані документи Кількість робіт ЗВО серед перших 10% найбільш цитованих у кожній із 26 дисциплін повної бази даних. Дані за п'ять років зі зміщенням на три роки.   Scimago 35%

Показник Visibility (вплив) - кількість зовнішніх мереж, з яких йдуть зовнішні посилання на веб-сторінки установ за даними систем ahrefs та Majestic. Після нормалізації визначається середнє значення між цими двома джерелами даних. Вага: 50%.

Створення зовнішнього зворотнього посилання на сайт призводить до збільшення показника Visibility, якщо посилання йде з унікальної (нової для вашого сайту) зовнішньої мережі і зареєстровано в базі даних  ahrefs та/або Majestic.  Втрата усіх посилань із зовнішньої мережі призводить до зменшення показника (після перевірки ahrefs та/або Majestic).

Фактори впливу (важливі для результатів домену kpi.ua):

  1. якість контенту та його запитуваність у сторонніх користувачів;
  2. наявність іномовного контенту;
  3. стабільність роботи сайтів;
  4. активна міжнародна робота;
  5. активна соціальна, культурна діяльність;
  6. проведення яскравих акцій, які викликають реакцію у суспільстві;
  7. використання корпоративної пошти і корпоративних ресурсів в мережевій комунікації;
  8. участь у різноманітних міжнародних проектах.

На жаль, на цей показник часто впливають злами сайтів та розміщення спаму.

Показник Presence (присутність) - загальна кількість вебсторінок доменного поля ВНЗ, проіндексована Google, включаючи усі файли, в тому числі PDF. Вага: 5%.

В пошуковий індекс Google входять не усі сторінки сайту, а ті, які комерційна організація Google вважає релевантними запиту користувача (дані для рейтингу збираються за допомогою дзеркального домену google.com, з установленою англійською мовою інтерфейсу та обраним місцеположенням Мадрид (Іспанія)). Незапитуваний контент сайтів не відображається у пошуковій видачі і не впливає на показник Presence.

Фактори впливу:

  1. наявність оригінального, запитуваного у сторонніх користувачів контенту;
  2. наявність іномовного контенту;
  3. реалізація ресурсоємких проектів університету (архів публікацій, архів досліджень, бази дистанційних курсів, бази відеолекцій);
  4. залучення НПП та студентів до створення контенту;
  5. використання соціальних мереж, як рекламної площадки контенту сайтів, а не як основного інформаційного джерела.

 Openness/Transparency (відкритість/прозорість) – сумарна цитованість 110 найбільш цитованих в Google Scholar Citations персональних профілів за виключенням 10 лідерів. Вага: 10%.

Профілі тимчасово вибираються по офіційному домену ЗВО. У виборці не має бути неперсональних та проблемних профілів. З дублетних профілів обирається найкращий. В рейтингу немає часових обмежень, тому цитованість старих робіт, автори яких мають персональний профіль афілійований із ЗВО, також враховується.

Фактори впливу:

  1. наявність серед співробітників університету загальновизнаних науковців;
  2. супроводження науковцями власних відкритих профілів на Google Scholar;
  3. наявність загальнодоступних електронних бібліотек.

Excellence – університетські публікації, які входять в 10% найбільш цитованих у відповідних галузях науки для п'ятирічного періоду зі зміщенням на три роки. Дані Scimago group за даними Scopus. Вага: 35%.

Фактори впливу:

  1. публікаційна та професійна активність НПП;
  2. використання цитованості, як одного з критеріїв оцінки роботи науковця;
  3. актуальність та запитуваність досліджень.

 

Усі показники рейтингу Webometrics є опосередкованим. Вони відображають оцінку/реакцію сторонніх осіб/організацій на контент ЗВО чи його представників.

Причіплений файлРозмір
Image icon web-po-pok.jpg61.62 KB
Image icon tim_for_nobel_def.gif30.68 KB
Image icon n1.jpg38.23 KB

Якщо ви помітили помилку, виділіть слово, що містить цю помилку та натисніть Ctrl+Enter. Дякуємо за вашу допомогу.

Scholarly Lite is a free theme, contributed to the Drupal Community by More than Themes.

You are reporting a typo in the following text:
Simply click the "Send typo report" button to complete the report. You can also include a comment.