Ступінь інтеграції будь-якого наукового закладу в «світову павутину» доцільно оцінювати за допомогою рейтингу Webometrics Ranking of World's Universities (Cybermetrics Lab, National Research Council, Spain). Існують і інші відомі рейтинги, на кшталт Academic Ranking of World Universities (Shanghai Jiao Tong University), проте вони не фокусуються на Web-діяльності університетів, беручи до уваги безліч інших факторів. В свою чергу Webometrics укладається за спеціальною методикою, розробленою у відповідності до Берлінських принципів рейтингування вищих навчальних закладів (Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions), визначених ЮНЕСКО, та аналізує не освітню діяльність університету в цілому, а саме представлення ВНЗ в Інтернеті.
Рейтинг Webometrics є найбільшим академічним рейтингом вищих навчальних закладів. З 2004 року кожні шість місяців лабораторія Cybermetrics (Іспанської національної дослідницької Ради, CSIC) публікує рейтинг на основі незалежних, об'єктивних, відкритих даних присутністності в Інтернеті і впливу для забезпечення надійної, багатовимірної, оновлюваної інформації про продуктивність університетів з усього світу. На даний момент рейтинг включає понад 30000 ЗВО світу. Дані збираються протягом перших тижнів січня і липня, і публікуються для громадськості в кінці обох місяців. Мета рейтингу Webometrics - заохочувати академічну присутність в мережі Інтернет, сприяти передачі наукових і культурних надбань університетів спільноті.
Автори рейтингу вважають веб-присутність ключовим фактором для ЗВО. В методології підкреслюється, що рейтинг має на меті мотивувати і ЗВО і вчених до веб-присутності: "якщо місце нижче очікуваної позиції, університетській владі необхідно переглянути свою мережеву, політику відкритого доступу та політику прозорості, сприяючи істотному збільшенню обсягу та якості електронних публікацій".
![](/files/n1.jpg)
Складові вебометричного рейтингу навчальних закладів
Індикатор | Значення | Методологія | Джерело | Вага |
---|---|---|---|---|
PRESENCE | Поширення контенту | Розмір (кількість сторінок) основного веб-домену установи. Включає всі субдомени ЗВО. Враховується тільки один домен. Використання інших вважається негативною практикою | 5% | |
VISIBILITY | Вплив веб-контенту | Кількість зовнішніх мереж (підмереж), що посилаються на веб-сторінки установи | Ahrefs Majestic | 50% |
TRANSPARENCY (or OPENNESS) | Найбільш цитовані дослідники | Кількість цитат від найбільш цитованих 110 авторів (за винятком перших 10 осіб). Додаткова інформація публікується в Рейтингу прозорості | Google Scholar Profiles | 10% |
EXCELLENCE (or SCHOLAR) | Найбільш цитовані документи | Кількість робіт ЗВО серед перших 10% найбільш цитованих у кожній із 26 дисциплін повної бази даних. Дані за п'ять років зі зміщенням на три роки. | Scimago | 35% |
Показник Visibility (вплив) - кількість зовнішніх мереж, з яких йдуть зовнішні посилання на веб-сторінки установ за даними систем ahrefs та Majestic. Після нормалізації визначається середнє значення між цими двома джерелами даних. Вага: 50%.
Створення зовнішнього зворотнього посилання на сайт призводить до збільшення показника Visibility, якщо посилання йде з унікальної (нової для вашого сайту) зовнішньої мережі і зареєстровано в базі даних ahrefs та/або Majestic. Втрата усіх посилань із зовнішньої мережі призводить до зменшення показника (після перевірки ahrefs та/або Majestic).
Фактори впливу (важливі для результатів домену kpi.ua):
- якість контенту та його запитуваність у сторонніх користувачів;
- наявність іномовного контенту;
- стабільність роботи сайтів;
- активна міжнародна робота;
- активна соціальна, культурна діяльність;
- проведення яскравих акцій, які викликають реакцію у суспільстві;
- використання корпоративної пошти і корпоративних ресурсів в мережевій комунікації;
- участь у різноманітних міжнародних проектах.
На жаль, на цей показник часто впливають злами сайтів та розміщення спаму.
Показник Presence (присутність) - загальна кількість вебсторінок доменного поля ВНЗ, проіндексована Google, включаючи усі файли, в тому числі PDF. Вага: 5%.
В пошуковий індекс Google входять не усі сторінки сайту, а ті, які комерційна організація Google вважає релевантними запиту користувача (дані для рейтингу збираються за допомогою дзеркального домену google.com, з установленою англійською мовою інтерфейсу та обраним місцеположенням Мадрид (Іспанія)). Незапитуваний контент сайтів не відображається у пошуковій видачі і не впливає на показник Presence.
Фактори впливу:
- наявність оригінального, запитуваного у сторонніх користувачів контенту;
- наявність іномовного контенту;
- реалізація ресурсоємких проектів університету (архів публікацій, архів досліджень, бази дистанційних курсів, бази відеолекцій);
- залучення НПП та студентів до створення контенту;
- використання соціальних мереж, як рекламної площадки контенту сайтів, а не як основного інформаційного джерела.
Openness/Transparency (відкритість/прозорість) – сумарна цитованість 110 найбільш цитованих в Google Scholar Citations персональних профілів за виключенням 10 лідерів. Вага: 10%.
Профілі тимчасово вибираються по офіційному домену ЗВО. У виборці не має бути неперсональних та проблемних профілів. З дублетних профілів обирається найкращий. В рейтингу немає часових обмежень, тому цитованість старих робіт, автори яких мають персональний профіль афілійований із ЗВО, також враховується.
Фактори впливу:
- наявність серед співробітників університету загальновизнаних науковців;
- супроводження науковцями власних відкритих профілів на Google Scholar;
- наявність загальнодоступних електронних бібліотек.
Excellence – університетські публікації, які входять в 10% найбільш цитованих у відповідних галузях науки для п'ятирічного періоду зі зміщенням на три роки. Дані Scimago group за даними Scopus. Вага: 35%.
Фактори впливу:
- публікаційна та професійна активність НПП;
- використання цитованості, як одного з критеріїв оцінки роботи науковця;
- актуальність та запитуваність досліджень.
Усі показники рейтингу Webometrics є опосередкованим. Вони відображають оцінку/реакцію сторонніх осіб/організацій на контент ЗВО чи його представників.
Причіплений файл | Розмір |
---|---|
![]() | 61.62 KB |
![]() | 30.68 KB |
![]() | 38.23 KB |